STANOWISKO ws. ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJIW SPRAWIE WARUNKÓW I SPOSOBU ORGANIZOWANIA NAUKI RELIGII W PUBLICZNYCH PRZEDSZKOLACH I SZKOŁACH Z DNIA 17 STYCZNIA 2025r.

Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły stanowczo protestuje przeciw
rozporządzeniu Ministra Edukacji z dnia 17 stycznia 2025 r. zmieniającego rozporządzenie
w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach
i szkołach. Zmiana ta dotyczy m.in. redukcji liczby godzin religii do 1 tygodniowo oraz
realizacji tych zajęć tylko na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej. Rozporządzenie to
narusza prawo. Ma charakter dyskryminujący uczniów chcących uczęszczać na ten przedmiot,
gdyż utrudni im udział w lekcjach. Sytuacja taka godzi również w prawo rodziców do
wychowania dzieci według własnych przekonań, w tym sferze nauczania i wychowania
moralnego i religijnego. Ponadto doprowadzi do zwolnienia z pracy tysięcy nauczycieli religii.

Uważamy, że rozporządzenie to jest elementem wojny ideologicznej o polską szkołę.
Usuwa ono bowiem treści chrześcijańskie z przestrzeni publicznej i wpisuje się w politykę
„opiłowywania katolików z przywilejów”, noszącą znamiona prześladowania za wiarę. Trzeba
podkreślić, że jednocześnie, w innym rozporządzeniu MEN likwiduje Wychowanie do życia
w rodzinie i wprowadza tzw. Edukację zdrowotną z modułem edukacji seksualnej. W 2025 r.
ma być to przedmiot nieobowiązkowy [podobnie jak religia i etyka], ale jednocześnie lekcji
edukacji zdrowotnej nie obowiązują takie obwarowania, jak te dotyczące lekcji religii czy
etyki, czyli konieczność realizacji zajęć na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej.
W praktyce sugeruje to plan wprowadzenia obowiązkowości edukacji zdrowotnej
w niedalekiej przyszłości. W planowanej podstawie programowej tego nowego przedmiotu
czytamy, że uczeń szkoły podstawowej „omawia kwestie prawne i społeczne związane
z przynależnością do grupy osób LGBTQ”. LGBTQ to lesbijki, geje, biseksualiści,
transseksualiści i queer („queer” to osoby odrzucające wszelkie normy w obszarze płciowości
i seksualności). Wśród „kwestii prawnych i społecznych” środowisk LGBTQ są m.in. postulaty
prawa do adopcji dzieci przez pary jednopłciowe czy wprowadzenia do prawa genderowej
koncepcji płci (56 i więcej płci).

Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły stanowczo protestuje przeciwko zmianie
kształtu polskiej edukacji polegającej na jednoczesnym usuwaniu z niej treści chrześcijańskich
i promowaniu postulatów „grupy osób LGBTQ”.

Jednocześnie Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły popiera postulat
wprowadzenia w szkole obowiązkowego wyboru dla uczniów: albo lekcja religii, albo etyka.
Taka praktyka jest od lat z powodzeniem stosowana w wielu państwach europejskich, gdyż
lekcje religii lub etyka to kształcenie dla wartości i wsparcie rozwoju moralnego, co jest
jednym z kluczowych elementów dobrego przygotowania uczniów do wejścia w dorosłe
życie.

W imieniu Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej szkoły,
zrzeszającej ponad 80 organizacji pozarządowych
Koordynatorzy i Rada KROPS

Hanna Dobrowolska, Ruch Ochrony Szkoły
Bartosz Kopczyński, Towarzystwo Wiedzy Społecznej w Toruniu
Agnieszka Pawlik-Regulska, Stowarzyszenie Nauczycieli i Pracowników Oświaty
„Nauczyciele dla Wolności”
r.pr. Marek Puzio, Fundacja Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris
Sebastian Zuber, Stowarzyszenie Serce Wolności
dr Zbigniew Barciński, Stowarzyszenie Pedagogów NATAN
Mirosława Chmielewicz, Centralna Diakonia Społeczna Ruchu Światło-Życie
Magdalena Czarnik, Stowarzyszenie Rodzice Chronią Dzieci
Jolanta Dobrzyńska, Ruch Ochrony Szkoły
mec. Jerzy Kwaśniewski, Fundacja Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris
Marcin Perłowski, Centrum Życia i Rodziny
Sławomir Skiba, Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi

Załączniki:

  1. Lista organizacji zrzeszonych w KROPS.
Scroll to Top