Eksperci KROPS cały czas odbywają spotkania w całej Polsce na temat edukacji zdrowotnej. Kolejnym efektem takich spotkań z ekspertami KROPS i Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. ks. Piotra Skargi jest przyjęta 25.07.2025 rezolucja w sprawie sprzeciwu wobec edukacji zdrowotnej przez Radę Gminy Zabierzów k. Krakowa. Gratulujemy i czekamy na kolejne samorządy!
Poniżej publikujemy artykuł na ten temat, który ukazał się na portalu PCH24:
25 lipca odbyła się XVIII Sesji Rady Gminy Zabierzów. Podjęto na niej uchwałę o przyjęciu społecznej rezolucji dotyczącej zmian wprowadzonych przez MEN w podstawie programowej w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Rezolucję zgłosiło Stowarzyszenie rodziców „Edukacja ma znaczenie”, które zebrało ponad 500 podpisów mieszkańców. Inicjatywę przedstawiła na sesji Pani Agnieszka Gajewska. Chodzi tu o budzący kontrowersje pomysł zastąpienia przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” przedmiotem „Edukacja zdrowotna”.
Komisje Rady Gminy i Wójt zaopiniowały rezolucję pozytywnie, a radni przeszli do głosowania bez podejmowania na ten temat dyskusji. W głosowaniu uchwałę o rezolucji przyjęto. „Za” padło 10 głosów, „przeciw” – 3, trzech radnych wstrzymało się od głosu, a czterech innych po prostu nie zagłosowało.
Uchwała stwierdza, że Rada Gminy Zabierzów „w związku ze zmianami wprowadzonymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w podstawie programowej szkół podstawowych i ponadpodstawowych, polegającymi na usunięciu ze szkolnych programów nauczania treści obecnych w ramach zajęć pn. „Wychowanie do życia w rodzinie” i wprowadzeniu w ich miejsce treści zawartych w programie pn. ,,Edukacja zdrowotna”, oświadcza, iż w tej sprawie podejmuje rezolucję”. Ta z kolei wskazuje możliwe konsekwencje takiej zamiany przedmiotów.
Rezolucja wzywa Ministerstwo Edukacji Narodowej do wycofania się z likwidacji przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie”, wskazując, że o ile ten nieobowiązkowy przedmiot ukazuje „sferę ludzkiej seksualności w kontekście konstytucyjnie chronionych wartości tj. małżeństwa jako związku kobiety i mężczyzny, rodziny, rodzicielstwa, wartości życia ludzkiego w okresie prenatalnym”, to „wdrażany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej model edukacji („edukacja zdrowotna” – przyp. aut.), budzi wątpliwości wobec autonomii wychowawczej rodziców, względem praw jakie zapewnia rodzicom konstytucja, sprowadza sferę ludzkiej seksualności do dostarczania przyjemności i ciągłego poszukiwania nowych bodźców”.
Wskazano, że „długookresowymi skutkami wprowadzenia takiego modelu będą: obniżenie średniego wieku inicjacji seksualnej, wzrost zapadalności na choroby przenoszone drogą płciową, wzrost liczby osób mających problem z samoakceptacją, wzrost częstości rozpadu związków, większa liczba rozbitych rodzin”. Dodano, że „tego rodzaju zmiana w programie nauczania godzi w dobro i prawa dzieci, rodziców i nauczycieli, pozostając wbrew żywotnym interesom lokalnej społeczności oraz całego Narodu Polskiego”.
Rezolucja została skierowana do Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów RP, Marszałka Sejmu RP, Marszałka Senatu RP, Ministra Edukacji Narodowej RP, Wojewody Małopolskiego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka oraz mediów.
Treść rezolucji Rady Gminy Zabierzów
w sprawie możliwych konsekwencji usunięcia ze szkolnych programów nauczania treści obecnych w ramach zajęć „Wychowanie do życia w rodzinie” oraz wprowadzenia w ich miejsce permisywnej edukacji seksualnej jako elementu „Edukacji zdrowotnej” wprowadzonych ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI z dnia 6 marca 2025 r.:
Mając na uwadze:
– art. 70 ust. 1 i 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. gwarantujący każdemu prawo do nauki oraz bezpłatność nauki w szkołach publicznych;
– art. 72 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. zobowiązujący organy władzy publicznej do ochrony dzieci przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją;
– art. 18 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., zgodnie z którym małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny, rodzina, macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej;
– art. 48 ust. 1 i art. 53 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. gwarantujący rodzicom prawo do wychowania dzieci oraz zapewnienia im nauczania moralnego i religijnego zgodnie z własnymi przekonaniami;
– art. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., zgodnie z którym Rzeczpospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli;
– art. 14 ust. 3 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE C 202/2 z 7.06.2016, str. 389) nakazujący szanować wolność tworzenia placówek edukacyjnych, z właściwym poszanowaniem zasad demokratycznych i praw rodziców do zapewnienia wychowania i nauczania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi, filozoficznymi i pedagogicznymi;
– art. 8 ust. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.}, dalej: ,,Prawo oświatowe”, zgodnie z którym zakładanie i prowadzenie publicznych szkół podstawowych, w tym integracyjnych oraz z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, szkół w okręgowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin;
– art. 11 ust. 2 pkt 1 Prawa oświatowego nakładający na gminy obowiązek zapewnienia kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego;
– art. 1 pkt 1 i 2 Prawa oświatowego wskazujący na zadania systemu oświaty w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży, w tym wspierania wychowawczej roli rodziny;
– art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz.U. 2022 poz. 1575),zgodnie z którym do programów nauczania szkolnego wprowadza się wiedzę o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji;
– art. 7 ust. 1 pkt 5, Ga i 16 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zobowiązujący gminy do ochrony zdrowia, wspierania rodziny oraz prowadzenia szeroko rozumianej polityki prorodzinnej; oraz odbiór społeczny wprowadzanych w podstawie programowej zmian, dotyczących usunięcia z programu nauczania przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” i wprowadzenie przedmiotu „Edukacja zdrowotna”, Rada Gminy Zabierzów wzywa Ministerstwo Edukacji Narodowej do wycofania się z tej zmiany.
Nieobowiązkowy przedmiot „Wychowanie do życia w rodzinie” ukazuje sferę ludzkiej seksualności w kontekście konstytucyjnie chronionych wartości tj. małżeństwa jako związku kobiety i mężczyzny, rodziny, rodzicielstwa, wartości życia ludzkiego w okresie prenatalnym. Wśród celów kształcenia przedmiot ten wymienia akceptację własnej płciowości, zachęca do panowania nad popędami, podkreśla wagę trwałości małżeństwa dla dobra rodziny i rozwoju społeczeństwa.
Wdrażany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej model edukacji, budzi wątpliwości wobec autonomii wychowawczej rodziców, względem praw jakie zapewnia rodzicom konstytucja, sprowadza sferę ludzkiej seksualności do dostarczania przyjemności i ciągłego poszukiwania nowych bodźców. Zamiast akceptacji własnej płciowości, opartej na anatomii, daje jednostce nieograniczony wręcz wybór płci. Wierność małżeńską, która jest wielką wartością, budującą odpowiedzialne połeczeństwa, wprowadzany model zrównuje z krótkotrwałymi związkami nieformalnymi.
Długookresowymi skutkami wprowadzenia takiego modelu wg Rady GminyZabierzów będą: obniżenie średniego wieku inicjacji seksualnej, wzrost zapadalności na choroby przenoszone drogą płciową, wzrost liczby osób mających problem z samoakceptacją, wzrost częstości rozpadu związków, większa liczba rozbitych rodzin. Powyższe obawy potwierdzają przykłady państw, które tego typu modele edukacyjne zaimplementowały. Brak afirmacji prokreacyjnej funkcji rodziny oraz seksualności to z kolei niebezpieczeństwo pogłębiania się trwającego w Polsce kryzysu demograficznego.
Rada Gminy Zabierzów zauważa również, że „Wychowanie do życia w rodzinie”, w odróżnieni u od permisywnego modelu edukacji seksualnej, przekazuje uczniom wszystkie a nie tylko wybrane treści przewidziane przez ustawodawcę w ustawie o planowaniu rodziny. Brak w programach nauczania tych treści spowoduje uniemożliwienie rodzicom zapewnienia dzieciom w szkole takiego rodzaju nauczania w sferze seksualności, które promuje wartości prorodzinne oraz koresponduje z chrześcijańskim dziedzictwem Narodu Polskiego, za które wdzięczność wyrażono w Preambule Konstytucji RP.
W przekonaniu Rady Gminy Zabierzów tego rodzaju zmiana w programie nauczania godzi w dobro i prawa dzieci, rodziców i nauczycieli, pozostając wbrew żywotnym interesom lokalnej społeczności oraz całego Narodu Polskiego.
