Brońmy WDŻ – weź udział w konsultacjach!

Dnia 7.02.2025 MEN opublikowało nowe rozporządzenie, które wskazuje na delegację ustawową edukacji zdrowotnej.  https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12394353/katalog/13110373#13110373

Okazuje się, że ten nowy przedmiot ma wypełnić zapis Ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. z 2022 r. poz. 1575). Jak można się domyślać, jest to zupełnie niemożliwe, gdyż projektowany przedmiot – co wykazujemy w naszej analizie – jest antyrodzinny, antymałżeński i antyprokreacyjny.  Nie tylko nie wypełnia delegacji ustawowej, ale jest z nią sprzeczny!

Równocześnie MEN chce zlikwidować wychowanie do życia w rodzinie – przedmiot doskonale wypełniający wspomnianą delegację ustawową: prorodzinny, promałżeński i promujący prokreację. 

Nie możemy na to pozwolić! Wyraź swój sprzeciw ! Weź udział w konsultacjach! Jeszcze do 25 lutego trwają konsultacje nowego rozporządzenia!

Napisz do MEN

Adresy: sekretariat.dwp@men.gov.pl     i     kancelaria@men.gov.pl

Proponowana treść maila do MEN:

WERSJA 1:

W związku z opublikowanym 7.02.2025 rozporządzeniem dotyczącym sposobu nauczania treści prorodzinnych (nr z wykazu 61) jako zatroskany rodzic/dziadek/Polak wyrażam stanowczy sprzeciw wobec likwidacji przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, który w pełni realizuje wskazaną delegację ustawową, kształtuje postawy prorodzinne, prozdrowotne, profilaktyczne oraz ukazuje jako wartość rodzinę, małżeństwo, dziecko, rodzicielstwo. Żądam pozostawienia w szkole wychowania do życia w rodzinie i zarazem sprzeciwiam się wprowadzaniu antyrodzinnej, antymałżeńskiej i antyprokreacyjnej, promującej postawy egoistyczne edukacji zdrowotnej, która nie realizuje swojej delegacji ustawowej wskazanej w powyższym rozporządzeniu. Szczegółowa analiza dostępna tutaj: https://www.ratujmyszkole.pl/nasza-analiza-nowego-rozporzadzenia-w-sprawie-edukacji-zdrowotnej/

WERSJA 2:

Szanowna Pani Minister,

Powyższy Projekt rozporządzenia dotyczący wdrażania zajęć Edukacja zdrowotna i Projekt Podstawy programowej do tego przedmiotu są rozbieżne w zadaniach, celach, treściach i antropologii. Pierwszy ma charakter prorodzinny, zaś drugi (z dnia 29 października 2024) jest antyrodzinny. Zatem kolizyjność obu dokumentów wyklucza możliwość przyjęcia poddanego do konsultacji publicznej rozporządzenia (z dnia 7 lutego 2025).Realizowany od 26 lat przedmiot Wychowanie do życia w rodzinie jest wyraźnie prorodzinny i zamiana na Edukacje zdrowotną nie ma uzasadnienia, ponieważ treści dotyczące zdrowia fizycznego, odżywiania itd. znajdują swoje miejsce w Podstawach Programowych przyrody, biologii, wf-u a także w Podstawach Programowych WDŻ.

WERSJA 3:

Pani Minister Barbara Nowacka,

Projekt rozporządzenia o wdrażaniu zajęć Edukacja zdrowotna jest realizacją ustawowej delegacji ustawy o planowaniu rodziny… z dnia 7 stycznia 1993 roku.

Natomiast Projekt podstawy programowej z dnia 29 października 2024 nie zawiera treści dotyczących wartości rodziny, odpowiedzialnego rodzicielstwa (ogranicza się ono tylko do antykoncepcji) i życia w fazie prenatalnej.

Wobec powyższej niezgodności Projekt o sposobie realizacji zajęć Edukacja zdrowotna nie powinien być wprowadzony. Zajęcia WDŻ w pełni realizowały delegację ustawy o planowaniu rodziny z dnia 7 stycznia 1993 r. i dlatego powinny być utrzymane.

WERSJA 4:

Pani Minister Barbara Nowacka,

W Uzasadnieniu poddanego do opiniowania projektu rozporządzenia czytamy, że nowy przedmiot Edukacja zdrowotna wnosi rozbudowane treści dot. aktywności fizycznej, odżywiania i zdrowia. Powyższe zagadnienia dublują w pełnym zakresie treści zajęć realizowanych na przyrodzie, wychowaniu fizycznym i biologii, jak i na Wdż. Na lekcjach Wychowania do życia w rodzinie podejmowane są również uzależnienia chemiczne, behawioralne, w tym od Internetu. Ponadto ten przedmiot całkowicie realizuje zadania wynikające z ustawy o planowaniu rodziny – dnia 7.01.1993r.

Zatem nie ma uzasadnienia likwidacja Wdż i wprowadzanie nowych zajęć „Edukacja zdrowotna”.

Pierwsza wersja dłuższego pisma do MEN:

Druga wersja dłuższego pisma do MEN:

Podpisz petycję on-line w obronie WDŻ!

Zachęcamy też do podpisywania petycji w obronie WDŻ:

https://www.petycjeonline.com/sprzeciw_wobec_likwidacji_wd

Możesz też wydrukować petycję, zebrać podpisy i wysłać do MEN:


Analiza nowego rozporządzenia

Tu można zapoznać się z analizą nowego rozporządzenia opublikowanego 7.02.2025 przygotowanego m.in. przez naszą Prezes i innych ekspertów KROPS:

Dlaczego warto bronić WDŻ?

Ponieważ dzięki temu, że w Polsce od 26 lat w ramach WDŻ dzieci i młodzież uczeni są wartości prorodzinnych, podejmowania odpowiedzialnych decyzji, przygotowywania do zawierania trwałych związków:

  • wiek inicjacji seksualnej w Polsce jest znacznie wyższy niż w krajach Europy Zachodniej czy krajach skandynawskich (w Polsce to średnio 18 lat, w Islandii – 16, w Niemczech czy Szwecji – niewiele powyżej 16),
  • dużo niższy jest wskaźnik ciąż u nieletnich (w Polsce 10 ciąż na 1000 kobiet w wieku 15-19 lat, w Hiszpanii, Szwecji, Czechach 15-18, a w Wielkiej Brytanii – 27),
  • mniej zarażeń wirusem HIV ( (2 razy mniej niż w Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii, ponad 3 razy mniej niż w Irlandii i Islandii),
  • mniej zakażeń WZW C (2 razy mniej niż w W. Brytanii, Finlandii, Norwegii),
  • w Polsce jest znikomy odsetek przestępstw o charakterze seksualnym w odróżnieniu od krajów Europy Zachodniej, gdzie wskaźniki są nawet 100 razy wyższe!

Czy wiesz, że po wprowadzeniu WDŻ w 1998 roku zaobserwowano wyraźny spadek  liczby 15-latków przechodzących inicjację seksualną (1998 21,5%, 2002 – 15%, 2021 – 13%)?

Bo to właśnie WDŻ, jak wykazują badania np. Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej (80 tys. uczniów, rodziców, nauczycieli), jest czynnikiem chroniącym przed wczesną inicjacją seksualną, upijaniem się, braniem narkotyków, niechęcią do posiadania dzieci! 

Efekty piękne!  Wiele krajów nam zazdrości tak dobrej sytuacji i zadziwia się naszym świetnym modelem edukacji seksualnej w ramach WDŻ, który jest ewenementem na skalę europejską i światową!

A teraz pani Nowacka bez przeprowadzenia żadnych badań chce po prostu wyrzucić do kosza ten piękny dorobek, zlikwidować nie tylko WDŻ, ale również niewinność i czystość młodego pokolenia. Mówimy temu stanowcze NIE!

Zachęcamy do wysłuchania komentarza r.pr. Marka Puzio z Instytutu Ordo Iuris do nowego rozporządzenia o edukacji zdrowotnej:

A także wywiadu z p. Teresą Król, metodykiem przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie, która wprowadzała go do polskich szkół:

Scroll to Top